In Nederland is het heel normaal dat er altijd schoon en veilig drinkwater uit de kraan komt. In veel ontwikkelingslanden zíjn er helemaal geen kranen. Daar moeten kinderen kilometers lopen om water te halen. Naar school gaan? Vaak is er weinig tijd voor….

De stichting Aqua for All en haar partnerorganisaties vinden dat het anders kan. Samen met stichtingen, Rotary en Lion Clubs, drinkwaterbedrijven en zelfs gemeenten organiseert Aqua for All elk jaar Wandelen voor Water. Deze campagne vindt plaats in de weken rondom Wereldwaterdag. Tijdens deze week wordt wereldwijd aandacht gevraagd voor de problemen rondom water en sanitatie.

Waarom aandacht voor dit soort problemen zo belangrijk is?

• Kinderen die ver moeten lopen voor water gaan vaak niet naar school. Dat is niet goed voor hun toekomst.
  • Het water dat ze halen is vaak niet schoon. Van dat water worden de kinderen ziek en gaan ze soms zelfs dood.
  • Sanitatie-problemen zijn er ook. Zo zijn er lang niet op alle scholen wc’s. Kinderen poepen en plassen gewoon buiten. Hun handen wassen ze niet bij gebrek aan wasbakken en stromend water.

Meer weten over wandelen voor water? Klik dan hier

Sponsoractie Lionsclub Deurne: Basisschoolleerlingen Wandelen voor WATER

Gebrek aan schoon drinkwater is er de oorzaak van dat jaarlijks 430.000 kinderen over de hele wereld sterven aan de gevolgen van diarree. Omgerekend zijn dat 1.200 kinderen per dag = 40 overvolle schoolklassen.

Jaarlijks wordt in Nederland  de sponsorloop  “Wandelen voor Water” gehouden. Afhankelijk van hun leeftijd lopen kinderen drie of zes kilometer met drie tot zes liter water in een rugzak op hun rug. Op deze manier zamelen ze geld in voor leeftijdsgenootjes in ontwikkelingslanden die dagelijks ca. 6 km moeten lopen om schoon water te halen…

De opbrengst van de wandeling gaat naar AMREF Flying Doctors. Deze organisatie geeft voorlichting over gezondheid en hygiëne, legt waterbronnen en riolering aan en geeft ondersteuning aan startende ondernemers in ontwikkelingslanden die zich in willen zetten voor schoon water.

Lionsclub Deurne tekende voor de organisatie van deze actie die plaats vond op 21 mei 2016, de slotdag van de Avondvierdaagse Deurne. In de weken hieraan voorafgaand gaven diverse Lions gastlessen over het werk van AMREF Flying Doctors in de deelnemende scholen. Wijnhuis Deurne stelde honderden lege flessen beschikbaar die gevuld werden en na afloop leeg retour gingen. De 207 jonge wandelaars liepen € 4.184,35 bij elkaar! Een prachtig resultaat! De opbrengst is bestemd voor een project in Ethiopië.